De fleste land har sine merkevarebaser tilgjengelige på nett. Dette passer enkelte ganger dårlig. Dette er metoden benytter Apple for å løse problemet.
Beskyttelsen for varemerker er i hevd fra innsendingsdato, imidlertid er også opplysningene vanligvis tilgjengelige umiddelbart for andre. Følgelig får alle innsyn i nye varemerkersøknader.
Et enkelt triks, som blant annet Apple bruker mye, er å benytte seg av en prioritetsordning. Apple har gjort det 300 ganger – inkludert for produkter som Siri, MacOS og Apple Watch.
Fra et varemerke blir innsendt i en jurisdiksjon gir det en 6 måneders prioritet for å sende inn i andre jurisdiksjoner. Apple sendte således inn varemerket sitt på Jamaica og har dermed 6 måneder på å sende inn i andre land, for eksempel USA.
Det er en morsom liten vri Apple har valgt, for de fleste land har som sagt merkevarebasene sine på nett, men ikke Jamaica! Så om noen ønsker å grave i Apples kommende hemmeligheter må de fly til Kingston, møte opp og fysisk bla i varemerkeregisteret på Jamaica.
Apple benytter i tillegg et selskap som ikke utgir informasjon om eiere og direktører, som innehaver av merket på Jamaica.
Disse “gjemmer” flest varemerker:
Apple (343 ganger)
Google (93 ganger)
Microsoft (80 ganger)
Amazon (42 ganger)
Intel (30 ganger)
IBM (3 ganger)
FYLL INN SKJEMA: MOTTA UFORPLIKTENDE INFORMASJON OM VAREMERKEREGISTRERING